Care for Mums - Komínky - Nika a Ela profesionálne organizátorky
Jmenuji se Nika a jsem zakladatelkou projektu Komínky a vášnivou organizátorkou. Jsem maminou dvou malých dětí (2 a 5 let), a přesto, že jsou ve věku, kdy rády dělají nepořádek, moje domácnost je čistá, přehledná a lehce se mi udržuje. Zároveň mám čas na své koníčky, dobrovolnické aktivity a mnoho dalšího. Ja som Ela, som mamičkou 5 ročného syna a som nadšenou fanúšičkou umenia. Organizáciu domácností milujem, rada tvorím a robím veci krajšími. Pomáhame ľuďom nájsť balans medzi upratovaním a sebou samým, starostlivosťou o rodinu a domácnosť, žiť lepší a kvalitnejší život. Veríme, že zorganizovaný domov pomáha skvalitniť mnoho sfér nášho života na fyzickej aj psychickej úrovni. Od leta 2021 pomáhame ľuďom v domácnostiach fungovať efektívnejšie, v kľude, lepšie pomocou jedinečného know-how.
Otázky a odpovede
Nika: Komínky však vznikli až v lete 2021 a vytvoriť tento projekt mi pomohla aj moja kamarátka z detstva Denča. Stalo sa to, keď nás po prvýkrát so svojou rodinou navštívila v Bratislave a spontánne mi na terase z ničoho nič povedala: “Niki prečo sa tým neživíš, ty nevidíš, aké to máš doma krásne, zorganizované a k tomu dve malé deti a mačku?” Neváhala som ani chvíľu a ešte v tom istom lete som si v priebehu týždňa vymyslela názov, zostavila svoje prvé webové stránky, prvú služby, logo a založila účet na Instagrame.
Názov Komínky ma napadol v súvislosti s mojou babičkou, ktorá vždy hovorievala: „Trička hezky do komínků.“
Nika: „Väčšinou, keď sa pýtame svojich klientov, prečo neupratujú svoje veci, dostaneme tieto dve odpovede: Buď pre nich nemajú svoje miesto, vecí majú veľa a priestoru málo a tak ich len ledabolo niekde pohodia alebo si takýto zvyk - neupratovať - jednoducho časom sami vybudovali.“
Nika: Na priestor sa pozeráme s nadhľadom a z absolútne nestranného pohľadu. Pokiaľ sa organizácia domova zadarí, ľudia tým získajú viac času pre seba, svoju rodinu, záujmy a všetko to, čo majú radi.
„Naše motto znie: Vytvoríme domov, do ktorého sa budete radi vracať.“
Nika: Napríklad aj moja babička je absolútny chaotik, a tak si ju aj odjakživa pamätám, ako doma lieta s metlou v ruke a prehadzuje veci z jedného miesta na druhé... A to bolo presne to, čo som ja žiť nechcela. Naopak, chcela som tráviť viac času s mojou rodinou, priateľmi, pomáhať komunitám a ľuďom v okolí. Na strane druhej som tiež nechcela mať doma neporiadok. Takže keď sa narodil môj prvý syn (v septembri bude mať 5 rokov) musela sa moja efektivita znásobiť. Organizácia domova prispela k tomu tak, že som s ním mohla chodiť každý deň von, vykonávať dobrovoľnícku činnosť v rôznych organizáciách a na rôznych akciách, dokonca ich aj organizovať - vrátane svojej vlastnej svadby.
Nika: Každý z nás potrebuje pomoc a to v rôznych sférach života. Ja to stále prirovnávam k ďalším odvetviam, ktoré sú na trhu už roky, ale aj napriek tomu sa o tieto činnosti ľudia pokúšajú sami doma. Napríklad: farbenie vlasov, montáž poličiek, pokladanie podlahy a pod., pričom častokrát to končí i katastrofou. Pokiaľ nájdete skutočného profesionála, ktorý to dokáže, má potrebné know-how, tak je to k nezaplateniu. Ušetríte si energiu, čas a vo finále i nemalé financie.
Organizátorka domácnosti je človek, ktorý vám pomôže a podporí vás na ceste k tomu, aby ste sa doma cítili dobre, všetko malo svoje miesto, bolo to na dosah ruky a v udržateľnom systéme. Naučí vás ako neuskladňovať zbytočné veci, ktoré vám už neslúžia. Naviac, organizátorka domácnosti má mnoho skúseností, ktoré vám behom samotnej organizácie môže posunúť, ako napríklad techniku vertikálneho skladania, kategorizovať predmety a pod. Ďalšou veľkou výhodou je, že pozná produkty na trhu, a ušetrí vám tak kopec času s hľadaním vhodných organizérov. Čo je hlavné, bežné denné upratovanie má hotové do 30 minút.
Otrokyňa domácnosti je človek, ktorý sa cíti doma zavalený a má pocit neustáleho kolotoča okolo kuchynskej linky, práčky, varenia a ďalších vecí v domácnosti, ktoré nemajú svoje miesto. Ľudia nám doslova hovoria, že prehadzujú veci z miesta na miesto. Tieto pocity vo väčšej miere prežívajú mamičky na materskej dovolenke, ale tiež ženy, ktoré nemajú dostatok podpory a pomoci od svojich mužov či detí, prípadne bojujú so svojimi získanými návykmi. Otrokyni domácnosti bežné denné upratovanie môže trvať aj 2 hodiny.
Ela: Deti sú úžasné zrkadlá nás samotných. Do fungujúcej organizácie je potrebné zapojiť celú rodinu a brať na vedomie aj ich potreby. Napríklad nedávno sme organizovali detské veci na tvorenie a majiteľ sám povedal, čo si praje ponechať. Tým, že každý člen rodiny sa môže podieľať na organizácii, mu tak dávame trochu zodpovednosť za to, čo s tým bude ďalej a ako sa k veciam bude chovať, ako sa o ne bude starať.
Ela: „Pre rodinu je dôležité, aby sa v priestore dobre orientovali všetci jej členovia, nielen mamička, ktorá by sa tak časom stala opäť tou otrokyňou, ktorá by musela všetkým všetko podávať a ukazovať.“
Ela: Pri organizácii poriadku je nevyhnutné mať plán. Bez plánu nikdy nebude výsledok. Všetko je potrebné dôkladne zmerať, pretože organizéry i skrine sú rôzne veľké, a aby všetko splnilo svoj účel, musí to byť premyslené a zapasovať ako ,,zadok na šerbeľ" – ako sa vraví.
Nika: Ja i Ela sme mamičky, každá inak vysoká, každá inak vnímame priestor, v ktorom žijeme, ale aj napriek tomu je to v našich domácnostiach usporiadané a pekné. Ja som vysoká a neprekáža mi mať veci viac hore. Eli je nižšia, a tak preferuje mať všetko dole. Priestor je preto potrebné vždy riešiť komplexne a z celkového pohľadu rodiny.
“Dobrá organizácia bude fungovať iba vtedy, pokiaľ sa na svoj priestor pozriete z “helikoptéry”. Ako fungujete, čo využívate, aké sú vaše denné cestičky domácnosťou i vaše zvyky.”
Záznamy neboli nájdené...